Nový volnočasový areál vznikl na zahradě Základní školy v Jílovém u Prahy. Jeho součástí je zóna aktivního odpočinku pro všechny generace a školní arboretum s naučnou stezkou nazvanou Stromy ve městě – aneb život se stromy a mezi nimi. Náklady na jejich vybudování byly dohromady kolem 2,6 milionu korun, z toho dva miliony korun pokryla dotace ze Strategického plánu Leader, zbytek zaplatilo město.
„Naše škola má velkou výhodu, kterou nám závidí spousta okolních škol, a tou je obrovský areál se zahradou. V minulosti jsme jeho údržbu trošku zanedbávali a teď se to postupně snažíme napravit,“ říká ředitelka školy Květa Trčková. Záměr vrátit školnímu areálu ztracený lesk se promítl do dlouhodobého projektu Škola v zahradě, zahrada ve městě. Jeho cílem je využít areál nejen k vzdělávacím a výchovným účelům školy, ale také k volnočasovým aktivitám široké veřejnosti.
První část projektu Škola v zahradě, zahrada ve městě probíhal v letech 2006-2008. V současnosti se realizovala jeho druhá část. V horní části areálu, kde jsou zrekonstruovaná sportoviště, vznikla lanová dráha pro menší děti a skatepark. V dolní, klidové části je zařízení pro aktivní odpočinek všech generací. Je tu venkovní posezení, dráha na pétanque, přírodní posilovna, plocha pro hraní šachů nebo dámy, labyrint s hmatovou stezkou či dlážděné bludiště s ohništěm. Opodál stojí altán pro venkovní výuku. Naučná stezka má 18 zastavení, z toho 11 na školním pozemku a sedm na cestě k náměstí. Součástí prací bylo nové oplocení, lavičky a odpadkové koše.
„Neusínáme ale na vavřínech, v areálu je ještě obrovský nevyužitý prostor. O tom, co tam vznikne, rozhodnou děti. Doufám, že v sadu uvidíme na jaře rodinku oveček. A pro prostranství dole u plotu, až se tam upraví terén, by děti mohly vyrobit krmítka pro ptáky, úkryty pro ježky, tunýlky z vrbiček a spoustu dalších věcí,“ představila další plány Květa Trčková.
Jílovská škola byla postavena v roce 1958 a zhruba v té době vznikla i její zahrada. Její vzhled byl dílem bývalého řídícího učitele, který se věnoval sadaření a zahradničení. Každá třída měla na pozemku svůj záhon, o který se starala od jara do zimy. A tak by to mělo být i v blízké budoucnosti. „Naším plánem je záhonky dál rozšiřovat, aby děti, když vyjdou ze školy, uměly vzít do ruky motyčky a aby poznaly, jak se pěstuje ředkvička a mrkev,“ dodala Květa Trčková.
Jaroslava Tůmová, MAS Posázaví