Cílem plánu je mimo jiné i zvýšit podíl českých produktů na trhu biopotravin na 60 procent. Dnes se nadpoloviční většina dováží.
„Jednou z možností, jak na trhu podpořit české biopotraviny, je vybudování odbytových míst lokálního charakteru, kde by ekozemědělci mohli nabízet své produkty,“ říká ministr zemědělství Ivan Fuksa
Dalším záměrem je zvýšit zastoupení orné půdy na celkové ploše ekologického zemědělství. Nyní je jí asi 11 procent, do pěti let by měla dosáhnout pětiny výměry. Podíl ekologicky obhospodařované plochy dosáhl letos v srpnu 10,42 procenta z celkové výměry zemědělské půdy. V České republice hospodaří asi 3500 ekologických zemědělců. Přibývá výrobců biopotravin, v této oblasti podniká asi 650 firem.
Ministerstvo zemědělství chce cílů obsažených v Akčním plánu dosáhnout například informačně osvětovými kampaněmi o ekologickém zemědělství, nebo podporou marketingu, vzdělávání, poradenství a výzkumu.
Zemědělství šetrné k přírodě se v České republice v posledních letech rozvíjí, v tom mu pomáhají dotační stimuly, například dotace na plochu zařazenou do ekologického zemědělství, která je vyplácená z Programu rozvoje venkova. Zatímco v roce 1998 dostali ekologičtí zemědělci jako dotaci na plochu zhruba 48 milionů korun, v roce 2009 to bylo téměř 981 milionů.
O produkty ekozemědělců je mezi spotřebiteli stále větší zájem, který ještě podpořily informační kampaně státu i maloobchodních řetězců, které propagovaly biopotraviny jako součást moderního a zdravého životního stylu.
Tereza M. Dvořáčková
tisková mluvčí Mze