Reklama na české potraviny se bude řídit novelou zákona. Zákazníci budou mít jasnou informaci o jejich původu
27.4.2016 Tisková zpráva – Senátoři dnes schválili novelu zákona o potravinách, kterou navrhlo Ministerstvo zemědělství. Novinkou, kterou k novele přidali poslanci, je úprava zákonů o regulaci reklamy a audiovizuálních mediálních službách. Podle tohoto návrhu by se smělo v reklamě používat tvrzení, že potravina je česká, pouze pokud bude prokazatelně pocházet z České republiky. […]
27.4.2016
Tisková zpráva – Senátoři dnes schválili novelu zákona o potravinách, kterou navrhlo Ministerstvo zemědělství. Novinkou, kterou k novele přidali poslanci, je úprava zákonů o regulaci reklamy a audiovizuálních mediálních službách. Podle tohoto návrhu by se smělo v reklamě používat tvrzení, že potravina je česká, pouze pokud bude prokazatelně pocházet z České republiky.
„Novela zákona o potravinách bude mít významný a pozitivní dopad na veřejnost. Cílem je hlavně zlepšení informovanosti lidí o tom, jaké potraviny si kupují. Jsem rád, že navržená úprava novely prošla a že i reklama bude moci za českou potravinu označovat jenom takovou, která má jasně daný český původ. Zákazníkovi to ještě více usnadní výběr potravin, “ řekl ministr zemědělství Marian Jurečka.
Pokud bude reklama naznačovat, že zemí původu potraviny je Česká republika, musí taková potravina splňovat stejné požadavky, jaké stanoví novela zákona o potravinách. To znamená, že jednosložkový výrobek, například mléko, byl stoprocentně získán a zpracován na území České republiky. Když bude výrobek vícesložkový, třeba salám, musí obsahovat nejméně 75 % suroviny původem z ČR. Zároveň zákon určuje, že každý, kdo bude dobrovolně na potravině odkazovat na její český původ, například formou státní vlajky, mapkou republiky, zobrazením lvíčka nebo jiným způsobem, bude muset splňovat parametry určené zákonem o potravinách, a to stejné jako kdyby použil označení „Česká potravina“.
„Podle návrhu novely o potravinách se tak označování potravin i obchodní sdělení o potravinách, například v reklamě, budou muset při používání odkazu na Českou republiku řídit stejnými podmínkami,“ uvedl Jurečka.
Novela také umožní charitativním organizacím získat od prodejců zdarma třeba potraviny s deformovaným obalem nebo potraviny, které jsou nepřesně či nedostatečně označeny. Podle pozměňovacího návrhu by bylo věnování takovýchto potravin humanitárním společnostem pro prodejce s obchodní plochou větší než 400 metrů čtverečních povinné pod pokutou až deset milionů korun.
Tiskové oddělení Ministerstva zemědělství
Zařazeno v Aktuálně, Bezpečnost potravin